Валентин Станчев, Ветроходство, Яхти, Воден Туризъм, Варна, Гърция, Skipper, Sailing, Yachts, Valentin Stanchev, Sailing by Chance, Water Sports, Yachting, Varna, Greece

NAVIGARE NECESSE EST

NAVIGARE NECESSE EST
ПЛАВАНЕТО Е НЕОБХОДИМОСТ

вторник, 22 юли 2014 г.

Обиколка на Халкидики 2014





От Валентин Станчев,  е-mail: v_stanchev@ml1.net

Таверна – сейлинг :)
ПОДГОТОВКА

 Отдавна си приказваме с колегите за обиколка на полуостров Халкидики с лодка и тази година решихме твърдо да осъществим замисъла. За съжаление в района на Солун не можах да открия много чартърни компании. Получавах предложения за наемане на лодка от о. Скиатос или от Кавала, но това не отговаряше на нашите желания. Накрая се реших да наема лодка от напълно непозната малка фирма (нещо като едноличен търговец) Thessaloniki yachting” (http://www.thessaloniki-yachting.gr). Имах съмнения дали изобщо съществува или е сайт за ловене на наивници. Яхтата беше „Beneteau 411“ за 1350 Евро на седмица. Беше сравнително стара, но пък цената - приемлива.
Пътуването до Солун не изискваше междинна нощувка, но традицията се оказа много силна – тръгнахме в петък и нощувахме в мотел „Ерос”, гр. Сандански. Използвахме спирането като „Тиймбилдинг“ – сладки приказки при умерено опиянение.
На сутринта в събота заредихме провизии за плаването. Никой няма да се учуди, че по традиция съотношението концентрат: вода: бира беше „класическото“  1:2:4  15 литра концентрат, 30 литра вода и около 60 литра бира J.
Пристигнахме в марина Солун около 13 часа на 17.05.2014 год. (събота).
Приемането на лодката премина сравнително бързо. Собственикът Илиас ни обясни набързо нещата.
Около 15 часа бяхме готови за тръгване. 

ПЛАВАНЕ



I. СОЛУН – НЕА МИХАНИОНА
 
Излязохме от пристанището и започнахме да плаваме на платна. Вятърът беше слаб и насрещен, така че шарехме напред – назад без особен прогрес по посоката, в която искахме да се движим. Това не понижи по никакъв начин настроението на екипажа, който продължаваше да празнува по случай започването на плаването. В продължение на  4 часа лавирахме срещу вятъра и се любувахме ту на Олимп, ту на Солун. През това време доста се заоблачи и вятърът се засили. Заливът се изпълни с яхти от Солун, които си направиха една тренировка за 1 – 2 часа и се прибраха. За нас остана приятният спомен от една двойна дъга в небето.
Разгледах на електронната карта следата от  нашето плаване (tracking) и се убедих за кой ли път в правилността на израза за плаването срещу вятъра:
 „Изминаваш двойно по-голямо разстояние за тройно по-дълго време!”
Бяхме изминали около 14 ММ, а всъщност само 7ММ към целта. Уж по уреда за посока на вятъра правехме поворот на 90°, а по tracking-а излизаше на 110 - 120°.
Решихме, че „спортуването” за днес е достатъчно и се насочихме на двигател и грот към Неа Миханиона (40° 28’ N , 22° 51’ E) , където застанахме на борд на кея около 20 и 30 часа. Бяхме изминали около 19 морски мили за 5 часа и половина. 

Неа Миханиона е рибарско пристанище, което се старае да развива туризъм. Сезонът не беше започнал и след залез всичко беше затворено. Ние и без това нямахме нужда от повече почерпки, така че денят завърши с разходка из градчето.






ИСТОРИЧЕСКИ И ГЕОГРАФСКИ ДАННИ
Виж „Варна – Солун – Варна (първа част)” 2008 год.

 Солун марина

Неа Миханиона



II. НЕА МИХАНИОНА – НЕА СКИОНИ – о. АМОЛИАНИ

На 18.05.2014 (неделя) тръгнахме около 8 часа и след излизане от пристанището вдигнахме платната. Не след дълго екипажът се зае да намалява запасите от питиета. Беше едно спокойно плаване със слаб вятър. Около 16 часа, на 9 ММ северно от н. Касандра, вятърът съвсем отслабна и продължихме на двигател и грот.
В 19 часа бяхме на кея в Неа Скиони (39° 57’N; 23° 31’E). Бяхме изминали около 47 морски мили за 11 часа (последните 17 ММ с помощта на двигателя). Застанахме от външната страна на кея поради липса на място вътре в пристанището.
Някак си естествено се насочихме към най-близката таверна...
След 3 часа, натежали от храната и олекнали със 100 Евро, се завърнахме доволни на лодката. Крайно време беше да си легнем за почивка, след този дълъг и напоителен ден. Съдбата обаче се намеси чрез един рибарски кораб, който изплува от нощта и застана на кея до нас. Започнаха да разтоварват улова – шум, врява и непоносима миризма. На всичкото отгоре ни изгониха от мястото, защото идвал още един кораб, който щял да застане там, където бяхме ние. Нямаше начин, трябваше да отстъпим пред грубата сила... Така стигнахме до решението да продължим през нощта за о. Амолиани.
Тръгнахме малко след 22 часа и сутринта около седем и половина на 19.05.2014 (понеделник) бяхме на кея в Амолиани (40° 20’N; 23° 55’E). Бяхме изминали 50 ММ за 9 часа почти изцяло на двигател.
Всеки би се сетил, накъде се отправи екипажът в ранната утрин – към най близката таверна. Този път това имаше неочакван положителен ефект. Собственикът говореше български, т.к. жена му била българка. Синът му също говореше български. Започна едно „побратимяване“, което продължи с кратки почивки до вечерта… Човекът ни помогна да напълним вода (дори срещу заплащане моряците от съседния кораб не искаха да ни дадат достъп до чешмата) и извика мини-цистерна за да заредим и нафта.





ИСТОРИЧЕСКИ И ГЕОГРАФСКИ ДАННИ
(взети от „Пилота на гръцките води” на Род Хайкел и интернет)



Неа Скиони (39° 56.8' N, 23° 31.6Е)
Рибарско пристанище на SW бряг на Касандра.

С кърма или нос към кея или на борд до малкия кей. Пълно е с рибарски лодки и може да се наложи да се преговаря, за да се застане на борд с някоя рибарска лодка.

Сравнително добра защита от вятър. 
Вода на кея.
Гориво – в градчето.
Провизии – има.
Таверни – има.


Остров Амулиани (40° 19.2’N; 23° 57.9’E)
Има многобройни добри места за закотвяне за различен вятър.
Между о. Дрения и Акти (Атон) има дълбочина не по-малко от 4 – 7 м във фарватера.
  1. Западна страна. Заливи Фтелиес и Тсарки. Не е ясно колко добре държи котвата. Има рифове.
  2. Село Амулиани.  С нос или кърма към външния край на вълнолома. Централният кей се използва от фериботи. Алтернативна – на котва, северно от кея на 3 м дълбочина. Има таверни и провизии. 
  3. Залив южно от Амулиани. На котва на 4 – 6 м. Не е много защитено от вятър.
  4. Пристанище за гемии. Може да се намери място за малка яхта.







III. о. АМОЛИАНИ – ПОРТО КОУФО (порто Куфо)
На 20.05.2014 (вторник) тръгнахме около шест и половина и след това два часа чакахме вятъра в морето. Естествено, запалихме двигателя и поехме близо край брега на полуостров Атон (Атос). Разглеждахме манастирите по брега и по стръмнините. Връх Атос се издигаше величествено в южния край на полуострова.
Около 12 часа приключихме с културната програма и се насочихме към полуостров Ситония. Беше хубав, ясен ден с лек ветрец и гладко море. Опитвахме се да ловим вятъра с променлив успех. Така „в игри и закачки” пристигнахме в Порто Куфо (39° 58.12’N; 23° 55.10’E) и след малко оглеждане на залива, застанахме на котва, с кърма към кея. Бяхме изминали 40 ММ за 10 часа.
Непосредствено до кея дълбочината рязко намалява и трябва да се внимава, за да не се повреди рулят. Нашият „спортен” екипаж беше готов да вдигне бунт, когато чу, че може да се наложи да слиза от лодката в дингито и от там да се катери на кея. С голямо притеснение застанахме на такова разстояние, което позволяваше слизане на кея по трапа. Все пак преди лягане за сън отдалечихме лодката с около един метър.
Междувременно всичко протече като на филм (вече гледан многократно) – посещение на таверна, където се оказа , че работи една българка, почерпки и т.н.





ИСТОРИЧЕСКИ И ГЕОГРАФСКИ ДАННИ
Виж „Варна – Солун – Варна 2008 (втора част)”

IV. ПОРТО КОУФО – НЕА МАРМАРА
На 21.05.2014 (сряда) тръгнахме около 7 и 30 часа. Планът беше да си направим една разходка в залива между Ситония и Касандра (Toronaios Kolpos). До обяд практически нямаше вятър, но ние не бързахме. Успяхме да разгледаме едно-две интересни места на източния бряг на Касандра. След обяд се насочихме към о. Келифос, вятърът се засили и около час плавахме при рекордна за нас скорост от 6.5 – 7.5 възела. Около 15 часа гордо финиширахме в Неа Мармара (40° 05’N; 23° 47'E). Успяхме да влезем между понтоните и да застанем на котва с кърма към понтона, въпреки доста тясното пространство. Бяхме изминали 23 ММ за около 6 часа и половина.
Няма да пиша за къде се забърза екипажът....
Трябва да се отбележи, че тук уловихме най-голямата риба за плаването, но я пуснахме обратно във водата, защото сме спортсмени.




Неа Мармара

ИСТОРИЧЕСКИ И ГЕОГРАФСКИ ДАННИ
Виж „Варна – Солун – Варна (първа част)” 2008 год.

V. НЕА МАРМАРА - ПОРТО САНИ
На 22.05.2014 (четвъртък) тръгнахме малко след 7 часа. Плаването протече спокойно, без особени събития или уловена риба…
Около 16 и 30 пристигнахме в Порто Сани (40°06.01N, 023°18.7'E).Бяхме изминали около 40 морски мили за 9 и половина часа.
Според пилота за гръцките води, това е малък залив, но в действителност е превърнат в луксозна и скъпа марина. Ние се появихме естествено без никакво предупреждание и започнахме да се въртим и оглеждаме за място. Скоро дойдоха представители на марината с едно динги и ни намериха място. Помогнаха при заставането на понтона и завързването на лодката. Бяхме попаднали в луксозен курорт с голф игрища, където някои от почиващите пристигаха с хеликоптери, други с луксозни яхти (да не говорим за луксозните коли).
Екипажът бързо се ориентира в обстановката и намери един къмпинг в непосредствена близост до курорта, където имаше таверна по нашия джоб…










ИСТОРИЧЕСКИ И ГЕОГРАФСКИ ДАННИ
(взети от „Пилота на гръцките води” на Род Хайкел и интернет) 

Порто Сани (40° 05.5’N; 23° 18.4’E)
Малък лиман пред хотела.
Каналът е дълбок около над 2 м.
Вътре в лимана е над 2 м. 
Вода на кея.
Провизии – има.
Таверни – има.
Сега е луксозна марина. 60 Евро/ден за 12 м яхта. 



VI. ПОРТО САНИ - СОЛУН

На 23.05.2014 (петък) тръгнахме около 8 часа. Насочихме се към Потидия канал, който се намира в началото на полуостров Касандра. След като го разгледахме без да влизаме в него, продължихме към Солун. Опитите ни да завършим плаването на платна бяха възнаградени с попътен вятър.Последните 2 часа плавахме на „пеперуда“ и около 17 часа финиширахме в Марина Солун. Бяхме изминали около 45 морски мили за 9 часа.

Общо за плаването изминахме 250 морски мили за 63 часа със средна скорост 3,9 възела. Питиетата бяха свършили отдавна…
  

 

 



Няма коментари:

Counter